Petua TIPS DAN INFORMASI

Stress Memudaratkan Kesihatan! Doktor Ini Kongsikan 11 Cara Sempoi Untuk Redakan Stress

Kehidupan pada masa kini yang dibebani kos sara hidup yang tinggi tidak dapat dielakkan. Apa yang pasti ianya penyumbang kepada tekanan hidup kita dalam mengumpul dana seharian. Baru je keluar rumah, segala benda perlu gunakan duit terutama minyak dan tol.

Namun dalam kita tak sedar, dalam keghairahan mencari wang saran, kita lupa akan kesihatan diri. Yang paling dekat dengan kita adalah tekanan kerja ataupun stress. Ramai yang kurang peka dengan stress. Mereka menganggap ianya biasa dan tak perlu diawasi pun.

Sebenarnya stress ini sangat bahaya untuk badan kita. Ia mampu menyumbang kepada penyakit strok, sakit jantung, darah tinggi dan banyak lagi. Jadi, kita perlu mencegah dan mengawasinya dari awal supaya tidak menyesal kelak.

Gambar sekadar hiasan

Doktor ini yang dikenali sebagai Dr Hamid Arshat ada berkongsikan di facebook miliknya cara untuk mengawal stress supaya tidak melarat. Di bawah adalah perkongsiannya:

Pengalaman selama jadi doktor

Setelah lama saya bertugas sebagai doktor dan telah merawat berbagai jenis penyakit, saya dapat merumuskan bahawa stres,(tekanan mental, emosi dan fizika)l merupakan penyebab dan pencetus utama bagi berbagai jenis penyakit, termasuk penyakit-penyakit yang menyebabkam kematian mengejut, iaitu serangan jantung dan angin ahmar (strok).

Gambar sekadar hiasan

Saya ingin berkongsi cara saya tangani stress

1. TAWAKAL

Saya sentiasa berdoa kpd Allah agar terus dikurniakan kesihatan kekuatan tubuh. Saya tawakal kpd Allah sambil berusaha menanginya stres. Saya redha dengan ketentuan Allah.

2. REDHA

Apabila ditimpa musibah, saya anggap sebagai ujian Allah keatas keimanan saya. Kita datang dari Allah dan akhirnya akan kembali kepadaNya. Saya cuba sabar dan melakukan solat serta mohon pertolongan Allah.

3. SABAR

Apabila kehilangan duit sebab ditipu, dicuri, diperas ugut, atau tercicir sebab lalai, saya cuba tahan sedih dan marah. Saya anggap duit itu sudah bukan rezeki atau milik saya. Mungkin saya telah melakukan sesuatu kesalahan dan ini kifarah atau balasannya.

4. TAHAN MARAH

Bila memandu kereta, sering berlaku pemandu lain mencetuskan provokasi, saperti menghempit, bunyikan hon dan lain-lain, saya ambil langkah mengalah sahaja dan tahan marah.

Begitu juga dalam situasi lain yang mencetus kemarahan, khususnya di rumah di kalangan Keluarga dan ditempat kerja. Tahan marah, tinggal dan beredar jauh untuk sejukkan hati. Ustaz nasihat ambil wuduk, tapi Alhamdulillah saya sering dapat kawal tanpa wuduk.

5.MEMAAFKAN

Saya selalu memaafkan orang yang buat salah dan silap, sama ada sengaja atau tidak. Dan terus lupakan peristiwa tersebut tanpa mengungkit.

6. TIDAK DENDAM

Walau pun difitnah dan dizalimi, saya tidak simpan DENDAM. Dan kawal perasaan untuk membalas.

7. BILA SAKIT ATAU PENING MAKAN PANADOL

Bila sakit atau pening kepala sebab penat atau stres lepas kerja, saya makan panadol 2 biji (1gm), biasanya ia ia akan reda dan rasa tenang. Panadol bertindak membuka saluran-saluran darah yang kuncup dalam jantung, otak dan organ2 lain akibat stress.

Ramai takut nak makan panadol atau lain-lain pain killers. Nasihat saya, makan ubat tersebut. Ada kajian yang menunjukkan panadol meningkatkan kesihatan dan melanjutkan umur.

8. BERKEBUN

Saya suka berkebun, mencangkul, tanam sayur-sayuran, herba dan pokok buahan disekitar kawasan rumah. Kesannya memang relaxing.

9. ZIKIR

Memang jadi amalan saya bila memandu kereta saya terus menerus berzikir dan berselawat. Kesannya memang relaxing dan tenang fikiran.

10. DEEP BREATHING

Amalan menarik nafas dengan mendalam dan melepaskan nafas perlahan-lahan. Ulang untuk 5 minit. Saya lakukan bila-bila masa dan di mana-mana tempat bila rasa stress dan tidak selesai.

11. SIMPLE LIFE TANPA BERLUMBA-LUMBA

Amalkan gaya hidup yang sederhana tanpa membazir wang, tidak pentingkan brand pada pakaian, kereta, hiasan dan lain-lain. Saya pentingkan substance dari rupa bentuk luaran.

Cuba amalkan panduan-panduan tersebut, inshaAllah kita boleh mengawal stress, terus awet sihat dan dengan izin Allah lanjut usia dan boleih terus berkhidmat kpda agama dan bangsa. Aamin.

Semoga dengan perkongsian ini mampu mengubah pemikiran kita terhadap kepentigan mengawal stress dari awal dan tidak memudaratkan kesihatan.

Sumber: Facebook Dr Hamid Arshat

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *